Σάββατο, 25 Σεπτεμβρίου 2010

Ιδέες για το ξεκίνημα των ΤΠΕ στην τάξη ...



...μια και δεν έχει αξία η όποια επιμόρφωση ή/και πιστοποίηση στις ΤΠΕ χωρίς την εφαρμογή τους στην τάξη. Πώς όμως να ξεκινήσω, εγώ ο ...αρχάριος; Γι αυτό το λόγο βρίσκω ιδιαίτερα ενθαρρυντικά τα έξι βήματα που μπορεί να ακολουθήσει ο εκπαιδευτικός με τους μαθητές τους ή με τους συναδέλφους τους για την εξοικείωση και την υιοθέτηση των ΤΠΕ στην τάξη, που προτείνει ο Graham Stanley (διδάσκει αγγλικά για το British Council στη Βαρκελώνη, Ισπανία).
Έχουμε και λέμε λοιπόν:
Βήμα 1. Μη φοβάσαι την τεχνολογία. Πέσε στα βαθιά και κολύμπα! Πολλοί εκπαιδευτικοί νομίζουν ότι είναι δύσκολα και δε θα τα καταφέρουν. Αλλά δεν υπάρχει κάποιο μυστικό. Είναι σα να μαθαίνεις μία ξένη γλώσσα. Ζήτημα εξάσκησης και πρακτικής. Σταμάτα πια να λες ότι δεν μπορείς και απλά καν' το!
Βήμα 2. Χτίσε το δικό σας PLN. Η αλήθεια είναι ότι οι ταχύτητες ενημέρωσης στο Διαδίκτυο έχουν αλλάξει. Δε χρειάζεται όμως να τα παρακολουθείς όλα. Το μόνο που χρειάζεται είναι να είσαι σε Δίκτυο Προσωπικής Μάθησης (PLN, Personal Learning Network). Να ενημερώνεσαι από το δίκτυο των συναδέλφων μέσω email, facebook, twitter και να είσαι μέρος του τεράστιου εικονικού υλικού που υπάρχει.
Βήμα 3. Ξεκίνα με κάτι μικρό και κάνε προσεχτική επιλογή. Με τόσα που συμβαίνουν δεν ξέρει κανείς από πού να ξεκινήσει. Ξεκίνα με ένα τμήμα μαθητών κάτι καινούριο για ένα τρίμηνο. Για παράδειγμα, ξεκίνησε ένα ιστολόγιο και βάλε και τους μαθητές να γράφουν για λίγο κάθε εβδομάδα. Δες πώς θα πάει, κατάγραψε την πρόοδό τους. Αν πάει καλά, συνεχίζεις, αν όχι, το παρατάς το και ξεκινάς κάτι άλλο. Μην ανησυχείς από πού θα ξεκινήσεις. Μόνο ξεκίνα από κάπου!
Βήμα 4. Ζήτα βοήθεια, αν χρειάζεται Μη φοβάσαι να ζητήσεις βοήθεια από τους συναδέλφους. Αν συνδεθείς με εκπαιδευτικούς που κάνουν κάτι παρόμοιο, θα βρείς ένα υποστηρικτικό περιβάλλον για να νιώσεις άνετα και να ρωτήσεις ό,τι θέλεις. Και βεβαίως, απευθύνσου πρώτα στους συναδέλφους του σχολείου σου, της υπηρεσίας σου, εκτός από τους συναδέλφους στο Διαδίκτυο.
Βήμα 5. Δεν έχει να κάνει με την τεχνολογία... αλλά με την παιδαγωγική, τη διδακτική, την εκπαίδευση. Μην χρησιμοποιείς υπολογιστές ή λογισμικά επειδή μπορείς ή ξέρεις ή επειδή είναι μόδα και κάτι διαφορετικό και καινούριο ή επειδή σου αρέσει! Πάντα να σκέφτεσαι αν αυτό που κάνεις έχει μία προστιθέμενη αξία, ένα παιδαγωγικό αντίκρισμα στη μάθηση και την εξέλιξη των μαθητών, δηλαδή αν μαθαίνουν καλύτερα! Αν αυτό είναι η απάντηση, τότε συνεχίζεις. Αν όχι, μην χρησιμοποιείς την τεχνολογία.
Βήμα 6. Βάλε τους μαθητές στο παιχνίδι, άφησέ τους να εμπλακούν Δώσε νόημα σ' αυτό που κάνουν και άφησέ τους να κάνουν τους δασκάλους και να εξηγήσουν πώς λειτουργεί μία εφαρμογή ή πώς δουλεύει αυτό ή εκείνο.
Δεν είναι και τόσο δύσκολο, παρ΄ότι κάθε αρχή και δύσκολη! (Την ανάρτηση αλίευσα από το φίλιο blog της elenaell, δηλαδή, έκανα εφαρμογή της ενημέρωσής μου και στη συνέχεια διάχυσης της πληροφορίας με τη διαδικασία PLN.)

2 σχόλια:

elena είπε...

Και πολύ καλά έκανες!!! Σ' ευχαριστώ για τις αναφορές. Καλή σου μέρα!

N. είπε...

Ok,elena!

Μπορεί να ενδιαφέρουν